wkrainienatury.pl

wkrainienatury.pl – zdrowie, uroda, lifestyle

Dieta

Na czym polega dieta DASH?

Na czym polega dieta DASH?

W powszechnej opinii dieta DASH uważana jest za najkorzystniejszy sposób odżywiania się. Jej stosowanie wypływa bowiem korzystnie na układ krążenia, co przekłada się na dobrostan całego organizmu.

Czym cechuje się dieta DASH?

Dieta DASH określana jest często jako lecznicza. Jej stosowanie zalecane jest bowiem w celu zapobiegania i leczenia chorób układu krążenia, w tym między innymi nadciśnienia tętniczego. W typowym jadłospisie diety znajdują się zatem produkty niskoprzetworzone oraz cechujące się niską ilością sodu, tłuszczu i cukru. Poza tym, spożywane pokarmy charakteryzuje niski indeks glikemiczny.

Jakie zasady są typowe dla diety DASH?

Podczas stosowania tego typu diety zalecane jest spożywanie trzech głównych posiłków oraz nawet czterech przekąsek. W codziennym jadłospisie powinno się zatem znaleźć nawet 8 porcji produktów pełnoziarnistych, 5 porcji warzyw i owoców, 3 porcje chudego nabiału, 3 porcje chudego mięsa, w tym: drobiu, ryb i owoców morza, a także 3 porcje zdrowych tłuszczów roślinnych. Poza tym, zalecane jest spożywanie 5 porcji orzechów i nasion w ciągu tygodnia. Mogą to być na przykład migdały, orzechy włoskie i soczewica. Ilość słodyczy powinna być ograniczona do maksymalnie 5 porcji tygodniowo. Ponadto konieczne jest spożywanie co najmniej 1,5 litra płynów dziennie.

Jakie produkty powinny znaleźć się w diecie DASH?

Tego typu dieta powinna być bogata w między innymi: świeże lub mrożone warzywa i owoce, ciemne pieczywo, makarony, kasze, sery twarogowe, jogurty, kefiry, orzechy włoskie, laskowe, nasiona słonecznika, pestki dyni, siemię lniane, drób i ryby oraz oliwę z oliwek, olej lniany i olej rzepakowy.

Jakich produktów w diecie DASH należy unikać?

Podczas stosowania tego typu diety nie należy spożywać słodzonych napoi alkoholowych i bezalkoholowych, tłustych produktów pochodzenia zwierzęcego, słodyczy, produktów wysokoprzetworzonych oraz o dużej zawartości soli. Poza tym, wskazane jest ograniczenie spożywania alkoholu oraz rezygnacja z palenia papierosów.

Jakie korzyści daje stosowanie diety DASH?

Pierwsze korzystne efekty diety są zwykle zauważane po dwóch tygodniach jej stosowania. Dochodzi bowiem do obniżenia ciśnienia krwi, regulacji gospodarki insulinowej oraz spadku poziomu cholesterolu. Dieta odgrywa również ważną rolę w profilaktyce cukrzycy i miażdżycy. W dłuższej perspektywie czasu dochodzi do redukcji masy ciała. Dieta polecana jest zatem osobom ze zdiagnozowanym nadciśnieniem tętniczym, nieprawidłowymi parametrami krwi oraz borykającym się z innymi chorobami układu krążenia czy otyłością.

Udostępnij

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.